Sihtasutus Archimedes Kontakt Otsi

Meedia- ja infopädevuse projektilabor: võitluskunstidega vihakõne vastu

Mattias Jõesaar

Tekst: Mila Corlăteanu (Deutsche Welle Akademie koolitaja, vabakutseline ajakirjanik)

Kuidas hoida ära vihakõnet võitluskunstide abil ja miks on elu nii sarnane internetimänguga? SALTO Noorte Osaluse ja Informatsiooni Ressursikeskus (SALTO PI) 28.-30. augustil Tallinnas meedia- ja infokirjaoskuse projektilabori, kus 27 riigist pärit ajakirjanikud, noortejuhid, koolitajad ja sotsiaalmeedia mõjuisikud töötasid külg külje kõrval, et algatada projekte, mis aitaks suurendada kriitilist mõtlemist ja meediapädevust.

Endises tööstuskvartalis ja Tallinna hipsterite meelispaigas, Telliskivi loomelinnakus, asuva Erinevate Tubade Klubi uksel seisab kiri „Palun võtke enne klubi ruumidesse sisenemist kingad jalast”. „Täpselt nagu meie klassides!“ märgib Elisa Guerzoni. „Üks erinevus siiski on – meie laborites ei istuta mugavalt tugitoolis, vaid tuleb paljajalu üksteisega võidelda!” Justnimelt, ka Elisa projekt koosneb laboritest.

Elisa (vasakult esimene) oma projektimeeskonnaga Tallinnas / Foto: Erakogu

Elisa on pärit Itaaliast Modenast, kus ta juhib viis aastat tagasi 20 erineva ameti entusiastide poolt asutatud organisatsiooni Il Cassetto dei Sogni. Asutajate hulka kuulus juriste, arste, õpetajaaid ja üks medõdesid jpt. Neid eri elualade inimesi ühendavad kaks asja: nimelt tegelevad nad kõik võitluskunstidega ja töötavad noortega. Elisa jagab meedia- ja infopädevuse projektilaboris kogemusi, mis tulnud aastate jooksul tegeledes õpilastega, kellel on raskusi eakaaslastega suhtlemisel. „Küberruumist on saanud nende ainus suhtluskanal, isegi üksteise kõrval olles saadavad õpilased sõnumeid, nad ei räägi omavahel. Vahel edastavad nad hullumeelseid kuulujutte või halbu nalju koolikaaslaste kohta ja samas puudub neil julgus seda kaaslastele otse näkku öelda. Just seetõttu kutsuvad koolid meid appi. Võitluskunstide abil aitame noortel vabalt rääkida. Me selgitame, et kiusamine lõpeb siis, kui oled ringi keskel, kus on kindlad reeglid, mida tuleb järgida,” ütleb Elisa. 

Tagasi päris ellu

Näiteks Capoeira‘t harrastades ei ole kunagi lubatud oma vastast puutuda, Brasiilia jūjutsu puhul tuleb teise võitlejaga põrandal üksteisele väga lähedal olla. Võitluskunstide abil selgitavad Elisa ja tema kolleegid, mida tähendab kellegi isiklikku ruumi sisenemine ja millised võivad olla selle tagajärjed. „Kui kool meid kutsub, tuleme, et töötada mitu nädalat ühe 20–25 õpilasest koosneva klassiga. Tegeleme rühmas konkreetse probleemiga, nagu näiteks vihakõne või küberkiusamine. Pärast umbes tunniajalist harjutamist istume tavaliselt ringis ja arutame, mis tundeid õpilased kogesid.”

Elisa näeb hiljem sageli oma endiseid õpilasi: „Näen võistlustel neid, keda internetis kiusati, ning tean, et nad said meie laborites enesekindlust juurde. Mul on väga hea meel, et võitluskunstid on noortele suhtlusvahendiks ja aitavad neid tagasi päris ellu.”

 

MIL projektilabor / Foto: Karin-Liis Tambaum

SALTO PI korraldatud Meedia- ja infopädevuse projektilabor on Elisa meelest suurepärane võimalus laiendada projekti väljapoole Itaaliat. „Koos Belgia, Leedu, Gruusia, Prantsusmaa ja Rumeenia kolleegidega plaanime taotleda Erasmus+ rahastust noortevahetuse korraldamiseks. Meie eesmärgiks on jõustada noori, et nad oleksid vastutustundlikud ja empaatilised digikodanikud, kes on kontaktis oma emotsioonidega ja oskavad nendega toime tulla – nii internetis kui “päris” elus,“ lisab Elisa.

Mänguline meediapädevuse käsitlus

Gabriel Encev on pärit Moldovast, kus meediapädevus lisati hiljuti kooli õppekavasse valikainena. „Pole kahtlustki, et selliste ainete lisamine valikainena on suurepärane, kuid sellest ei piisa,” ütleb Moldova vabaühenduse Noorte Meediakeskus koordinaator. Gabriel loodab formaalse ja mitteformaalse hariduse mõistlikule koostööle ning leiab, et meediapädevust saaks õpetada ka näiteks simulatsioonimängude abil. Näiteks 2018. aastal arendati Noorte Meediakeskuse häkatonil välja mäng „Media Quiz“ („Meediaviktoriin“). Gabriel tuligi Tallinnasse, et esitleda mängu projektilabori laadal. 

Media Quiz / Foto: Centrul Media Pentru Tineri

Gabriel usub, et taolistel rahvusvahelistel kogemuste jagamise sündmustel on mõju ja toob näit: „Me proovisime Saksamaal õppereisil olles alternatiivse reaalsuse mängu „Data Run“ ja nautisime täiel rinnal Berliini Tehnikaülikoolis uurivateks ajakirjanikeks kehastumist.” Sealt innustust saanuna naasis meeskond koju ja arendas oma mängu, mis sobiks Moldova keskkonda. Et sotsiaalmeedia on Moldovas noorte peamine teabeallikas, on viktoriinis palju küsimusi valeinfo allikate, ohutute vestluste ja kriitilise analüüsi kohta.

„Stsenaarium on lihtne: ühele noorte grupile antakse poolteist tundi aega leida QR-koodid ja muud ruumi peidetud vihjed, vastata tuleb mitmetele küsimustele meedia kohta ja selleks tuleb kasutada erinevaid info kontrollimise vahendeid. Lõpuks Peab üles leidma peidetud portfell,” ütles Gabriel. Gabrieli sõnul meeldib noortele väga neid ülesandeid ajaga võidu lahendada. Nii on neil motivatsioon koos töötada ja kujuneda tõeliseks meeskonnaks, otsida salasõnu ja õigeid vastuseid.

Tänaseks on „Media Quizi“ mängitud umbes kümnes koolis ja tagasiside on olnud üksmeelne: õpilased ütlevad, et nad toimetavad nüüd internetis vastutustundlikumalt. „Meil on hea meel, kui õpetajad, kes õpetavad keskkoolis meedia- ja infopädevuse kursust, kutsuvad meid oma õpilastega „Media Quizi“ mängima. See on parim viis õpitud teooria rakendamiseks praktiliste ülesannete abil,” lisas Gabriel.

SALTO-YOUTH Participation & Information Resource Centre ’i (ehk SALTO PI) ülesandeks on arendada uuenduslikku strateegilist lähenemist noorte osalusele Euroopa noorsootöös, tutvustades trende ja parimaid kogemusi. Keskus pakub sisendit ka Euroopa Komisjoni töösse, toetab Erasmus+ riiklikke noorteagentuure 33 programmiriigis ja teeb koostööd teiste noorte osaluse valdkonnas tegutsevate organisatsioonidega. Suure tähelepanu all on e-osalus, meedia- ja infokirjaoskus ning kriitiline mõtlemine kui demokraatlikus elus osalemise oluline eeldus. Deutsche Welle Akademie osales projektis nõustaja ja partnerorganisatsioonina.

 

Populaarseimad postitused