Sihtasutus Archimedes Kontakt Otsi

Õpiränne Portugalis: uus hitt-toode suveniiripoodides on mask

Evelin Kütt

Kirsti Sinivee on Multilingua Keelekeskuses rahvusvahelise koostöö projektijuht ning saksa, inglise ja eesti keele õpetaja täiskasvanud õppuritele. Ta käis oma esimeses Erasmus+ programmi õpirändes 2016. aastal, kui oli töövari Saksamaal, kuid tänavu juulis käis ta Erasmus+ täiskasvanuhariduse õpirände raames Portugalis kursusel.

Kui Kirsti kevadel mõtteid mõlgutas, et võiks osaleda Portos kursusel „Communicative skills & coaching“, siis ei olnud koroona Portugalis veel pandeemiamõõtmeid võtnud ning ta otsustas Erasmusega õpirändesse minna. Juuliks oli olukord aga drastiliselt muutunud ning juba Portugali lennates oli tal teada, et naastes tuleb tal kaheks nädalaks eneseisolatsiooni jääda.

Tänavune hitt-toode suveniiripoodides on mask.

„Veel vahetult enne minekut mõtlesin ma läbi, kas mul ikka on kaheks nädalaks võimalik karantiini jääda ning kui selle plaani paika sain, siis otsustasin teekonna ette võtta, sest ma tean juba varasemalt kui arendavad ja silmi avavad Erasmus+ projektid on,“ kirjeldab Kirsti kui läbimõeldult ta õpirändama läks.

Siseruumides tuli kanda maski.

Kirsti rõhutab meie vestluse ajal korduvalt, et ta ei taha nüüd öelda, et vaatamata pandeemiale minge kõik õpirändesse, aga kui seda läbimõeldult ning ettevaatlikult teha, järgides siht- ja koduriigi nõudeid, siis tasub Erasmusega end arendada küll. „Ma uurisin juba enne minekut, mis nõuded Portugalis on ning korraldaja ütles, et siin-seal on vaja maski kanda. Reaalsus oli ikkagi midagi muud ning maski tuli kanda igal pool, välja arvatud tänaval ja rannas. Poodides ja ühistranspordis pidi alati mask ees olema, lisaks muidugi distantsi hoidmine ning hügieeninõuded.“

Kursusele tuli planeeritust vähem osalejaid, aga kogemus oli ikkagi väga arendav.

Esialgu oli kursuse grupi suuruseks planeeritud umbes kümme inimest, kuid tegelikult tuli osalejaid kohale neli. Vaatamata sellele oli Kirsti sõnul tegu väga arendava ning hästi korraldatud koolitusega: „Me võtsime sellest maksimumi ning jagasime nii oma kogemusi kui arutlesime kolme erineva riigi – Rumeenia, Portugali ja Eesti – haridussüsteemide erinevusi ja sarnasusi. Samuti oli meil kõigil erinev taust, mis andis väga erinevad perspektiivid.“

Kirsti prantsuse keele õpetajaga Rumeeniast.

Intensiivse kursuse jooksul sai kuulata nii loenguid, osaleda seminarides kui teha grupitöid, oli nii praktilist kui teoreetilist poolt. Kirsti ütleb: „Üks õpirändur rääkis vaid prantsuse keelt, kuid sellele vaatamata oli koostöö väga hea – kasutasime nii kehakeelt kui Google’i tõlkimisäppi, et üksteist mõista. See oli ehe kogemus, kuidas kommunikatsioon on isegi ilma ühise keeleta võimalik!“ Tema sõnul saavutati eriti hea kontakt kursuse lektori Marco Lamasiga ning koos arutati erinevaid võimalusi, kuidas ka edaspidi koostööd teha.

Kursuse juhendaja Marco ettekannet tegemas.

Kirsti selgitab, et Multilingua hindab väga kõrgelt Erasmus+ programmi pakutavaid võimalusi, sest õpetajatele on see üks väheseid koolitusvõimalusi Euroopa tasandil: „Eriti oluline on see just Multilingua puhul, sest tegu on eraettevõttega, millel puudub riiklik rahastus.“ Multilingua kirjutab ka ise igal aasta õpirände projekte ning Erasmus+ kursustel osalemine on nende õppekava osa. Keelekeskuses on ka sel sügisel plaanis kolme eri tüüpi koolitusi välismaa kolleegidele ning huvilisi neile koolitustele jagub, kuid praegu takistab COVID-19 levik kindlate plaanide tegemist.

Erasmus+  õpirändel osalemise puhul on alati lisaks põnevale ja kasulikule koolitusele lisaboonus kogeda kohalikku keelt ja kultuuri. Portugali külastamine oli Kirsti ammune unistus olnud ning täiendkoolituse kõrvalt oli Kirstil piisavalt aega, et Portot uudistada. Kursuse juhendaja Marco käis nendega koos lõunatamas, see andis samuti võimaluse uurida ajaloo ja praeguse eluolu kohta.

Tagasi Eestisse jõudes tuli jääda kaheks nädalaks eneseisolatsiooni.

Kirsti toob kokkuvõtteks välja, et Erasmus+ koolituse üks oluline tegur on see, et peab mugavustsoonist välja astuma: „Teine keskkond, võõras keel, uued inimesed – kõik see annab nii uusi kontakte ja faktiteadmisi, aga ka võimaluse avastada palju uut iseenda kohta. Ma sain teada, milleks kõigeks ma võimeline olen, aga ka seda, mida endas rohkem edasi arendada.“